tirsdag 8. april 2008

Turbax (tufnol)

På det nye dekket og ellers generelt mellom metall og tre kommer jeg i fremtiden til å legge en tufnolplate av flere grunner:

  1. Unngå kondens mellom tre og metall som på sikt kan skade treet
  2. Mot dekk limer jeg tufnolen slik at jeg er garantert tett innfestning, beslaget fester jeg så med sika mot tufnolen, men bruker også fett for å ha mulighet til å demontere beslaget
  3. Lakkarbeid rundt beslaget blir mer presist da jeg kan lakke opp på tufnolen, men unngår metallet
  4. Tufnol står seg meget bra i maritimt miljø
Turbax kan bestilles hos James Walker ved Fyrstikktorget.

Mellom mastebeslag og sprucen har jeg tidligere lagt et lag epoxy for å unngå fukt mot treet som følge av kondens, en tynn tufnolplate kan med fordel brukes




Informasjonen under ligger fast på denne forsiden. Vil du se eldre innlegg kan du klikke på linken
Eldre innlegg på linjen over eller velge fra menyen Let i Arkivet ute til høyre der du finner alle innlegg i kronlogisk rekkefølge. Alternativt kan du velge å se alle innlegg merket med en spesiell Etikett, også dette fra menyen ute til høyre som heter Vis alle merket