fredag 4. april 2008

Nytt dekk - Status 28.mars 2008

Fredagen var en hard dag. Kjørte fra Oslo kl 05:00 for å være på Orust når de åpnet hos Abrahamson, der lastet jeg opp mahogny til nye dollbord og midtfisker til Marina. So en kurosistet kan nevnes at jeg ble stoppen i tollen, men det gikk bra for jeg kunne vise frem kvittering (tollgrensen er vel noe slik som 5000 kr)


Lengden på mahognyplankene var 8,2m. Som man ser av bildet over krever det en litt spesiell transport, var så heldig å få leie rohengeren til kajakkgruppen i Asker Skiklubb - Uten denne hadde det ikke gått. Lastet de lengste bordene i toppen og tok med hjem ekstra mahogny til Tore Grønvold som ble lastet lavere. Etter å ha lastet opp på Orust gikk turen til Isegran for å plukke opp 9,5 m lang ferdigskåret teak, totalt 140 løpemeter ble lastet på toppen av mahognyplanken for at teaken skulle ligge trygt hjem til Blommenholm

På Isegran traff jeg igjen mange gamle kjente båter, blant annet tok jeg dette morsomme bilde av Tarpon med demontert blykjøl. Trekjølen sitter fortsatt fast, Marius skal visstnok ha kassert to nye eikemner som han har mottet fra Danmark. Jeg sjekket med Abrahamson og de hadde eik i riktig dimesjon liggene klar...


Dette kunne nesten vært en WD40 reklame

Fra Isegran gikk turen til Sollerud for utskjæring av nye dollbord til Marina. Mahognyplanken var 27mm tykk og planen var å skjære ut etter maler fra babord side, for deretter å splitte disse i to slik at vi fikk 2 emner på ca 11mm til hver side av båten


Dette fungerte bra på båndsagen, men man kan aldri være 100% sikker på at båten er symetrisk. Siden Marina holder formene bra, og ikke er oppseilt, viste det seg at vi kan bruke de ferdig utskårne materialene på begge sider av båten. Stor takk til Sollerud som gav meg adgang. Som du ser av bildet over har vi valgt å dele dollbordet på hver side i 3 deler, selv om det opprinnelig var to-delt.


Når man først er på Sollerud er det lett å la seg fasinere av 9mR Flirt som står ferdig lakket. Båten er planlagt sjøsatt til sommeren etter noe sånt som 12 år innendørs på Sollerud. Vi gleder oss!!

Etter en 18 timer lang arbeidsdag var det godt å køye for 3 timer søvn før jeg igjen skulle stå opp og reise til Spania. Hva gjør man ikke som eier av en gammel treseiler...




Informasjonen under ligger fast på denne forsiden. Vil du se eldre innlegg kan du klikke på linken
Eldre innlegg på linjen over eller velge fra menyen Let i Arkivet ute til høyre der du finner alle innlegg i kronlogisk rekkefølge. Alternativt kan du velge å se alle innlegg merket med en spesiell Etikett, også dette fra menyen ute til høyre som heter Vis alle merket