søndag 21. oktober 2007

Livbøye


Var så heldig og få tak i en gammel klassisk livbøye som jeg har pusset opp

Badetrapp

Var så heldig å komme over en gammel klassisk badetrapp i en bruktforretning i Sandfjord. Den var litt dyr så jeg hadde først ikke tenkt til å kjøpe den og gikk fra forretningen, men tok selvfølgelig til fornuften og snudde.

Litt dårlig bilde for de som er interessert i detaljer, oppdatert bilde vil bli lagt ut senere. Det er i ettertid flere som har kopiert denne modellen, usikker på når trappen er laget men den er ihvertfall gammel

Båtnytt

Marina er "forsidepike" på Båtmagasinet, tror dette er fra slutten av 70 tallet begynnelsen på 80 tallet. Vet du noe mer, alternativt har annen tilleggsinformasjon så legg igjen en kommentar i bunn av dette innlegget


































































Noen som vet når disse er fra? Legg igjen en kommentar

Seilplan

Ny mast

Her er Marina med ny mast i Fredagshølet på Hvaler

Johan på Orust bygger ny mast til Marina i sitt gamle båtbyggeri. Johan er heller ingen nybegynner, han har vårt i faget siden tenårene, nå er han godt over 70 år. Olle som er å betrakte som "hjelpegutt" er selv arkitet og habil finsnekker og trebåteier, men blir imponert over hvordan Johan går frem når han bygger masten

Masten bygges i nesten 40 pr gammel Sprice som Johan har hatt liggende, denne er 12 meter lang og det vil si vi slipper unna med en lask per lenge slik som på orginalmasten som er ca 18 meter lang

Masten bygges hul bortsett fra i hver ende og der salingene skal plasseres, disse stedene er hulrommet avsulltet som en kopp og set er hull for drenering og lufting

Masten lakkes innvendig 4 strøk før den lines sammen !! Gir lengre levetid da den ikke blir like utsatt før fukt og råte

Fantastik atmosfære i Johan sitt båtbyggeri, får følelsen at man har skrudd tiden tilbake 50 år. Olle benytter stort sett gamel betoder og verktøy :-)

Björn Bondeson

- 03.09.01
Jeg blir kontaktet av Björn Bondeson som har seilt masse med Marina som gutt, hans morfar var Hjalmar Edwards!!

- 04.09.01
Björn kommer på besøk fra Sverige for å se Marina igjen og kan fortelle masse interessant om båten. Blant annet bekrefter han at mye er orginalt og forteller om små detaljer som er uhyre interessante å høre, blant annet at han ofte satt nede i luken på akterdekket mens han fisket som liten, og at båten på den tid kun hadde dobbelt fokkestag og ikke forstag. Dette siste husket Björn godt fordi han satt og skrevde med bena på hver side av båten fremme på dekk i det de gjorde klar til å ta bøya. Bøya lå faktisk utsatt til og de hadde kun ett forsøk! Allikevel seilte de alltid til bøya fordi motoren "aldri" virket, grunnen til dette var jo at den nesten aldri ble brukt. I følge Björn så lever fortsatt den gamle kuttergasten til Marina!!! Gleder meg til en videre dialog! Hyggelig å se at det også er andre som setter utrolig stor pris på disse båtene. Björn hadde med seg et gammelt vakkert maleri av Marina som han har hengene på veggen hjemme.

Resultater

  • Vinner av Hollender'n 2001 "Klassisk tre"
  • Arbeid vinteren 2002/2003

  • Ny mast etter orginaltegninger i spruce, bygget på Orust. Tilbakefører alle endringer som er gjort med rigg etter at Marina ble bygget
  • Restaurert hyttetak
  • Forbedret motorkasse
  • Ny landstrøm og batterier
  • Nytt batteriovervåkninssystem
  • Ny Jabsco waterpuppy impellerpumpe
  • Ny kartplotter
  • Arbeid vinteren 2001/2002

  • Plugget opp undervannskrog, skiftet flere bordganger, forbedret finish på undervannskrog
  • Pusse ferdig og lakke opp cocpit
  • Nytt ror blad
  • Nye dekksbeslag i bronsje
  • Natet opp mer av dekket
  • Reparert skadene etter at en vinsj ble revet av
  • Ny akterstevn
  • Full nedskraping, oljet undervannsskrog
  • Blymønjet undervannsskrog
  • Nye 7mm vant med bronsje fullkauser

  • Masteknekk etter krasj med "Magnolia", 12mR våren 2002

    Arbeid vinteren 2000/2001

  • Byttet de 4 nederste bordgangene på hver side, innvendig restaurering og behandling med blymønje
  • Nye rekkelist og pyntelist i mahogny rundt hele
  • Spunset inn og fornyet deler av dollbord
  • Nye røstjern (i aluminiumsbronze)
  • Nytt forstag- og akterstagsfeste
  • Ny hekkplate
  • Byttet 400 plugger i fribord (nagler pusser ned og primet) og 300 plugger i dekk.
  • Fjerner uorginal garasje på skyveluke, fjerner doradekasser og livbåtfester på hyttetak, erstatter svanehalser med "sopper"
  • Ny rygg i cockpit samt flytter vinsjene tilbake til orginalplassering,
  • Nye kryssholt, nye strekkfisker, ny skinner og blokker på dekk i bronsje, ny luke på hyttetak i messing, ny løygang bronsje
  • Gjennomgående vedlikehold på fribord, reparerer gamle reparasjoner.
  • Tetter gamle skrog-gjennomføringer som ikke er i bruk.
  • Alt tauverk skiftet
  • Deler av stående rigg skiftet (strut & lensetakler), lagt lensetakler på blokker i stedet for håndtak
  • Restaurert feste for ryggene i salongen
  • Restaurert og natet opp deler av orginalt oregon pine dekk
  • Malt fribord hvitt
  • Hans Georg Andersen skriver

    "Marina”- navnet hadde hun båret fra fødslen, på tegnebordet til Jac M. Iversen. Iversen flyttet tidlig på 30 tallet til Stockholm hvor markedet for store lystbåter på denne tiden var bra. Virksomheten i Norge var ikke levebrød godt nok for denne talentfulle konstruktøren i de harde 30 åra. I Stockholm tegnet han flere større lystbåter både for seil og motor.
    I 1939 kom direktøren for et større stålgrossistfirma i Gøteborg til Iversen og bestilte en ”langferdsbåt” på ca 14 m. Båten skulle konstrueres på beste måte, og bygges med de beste matrialer. Hjalmar Edwards, het direktøren, stålbransjen krevde ”kompositt”, og slik ble det. Efter diverse korespondanse, hvor alle detaljer ble grundig diskutert, ble tegningene tidlig 1939 overlevert til Gustav Mobergs varv i Gjøteborg, som efter kort tid henvendte seg til Edwards med et prisforslag, og fikk kontrakten på bygging av ”långferdsbåten Marina”. Mobergs hadde bygget to seilbåter tidligere for Edwards, båter den legendariske ”vestkustseglaren” hadde seilt med fremgang i klubbseilasene til GKSS, hvor han var en av de mest prominente medlemmene.
    Av kontrakten går det fram at ”Marina” skulle bygges på best mulig måte uten tanke for kostnader. Skroget skulle bygges i 32 mm Hondurasmahogny. Alle fribord skulle skjeres av samme stokk slik at fribordet fikk en jevn farge ved lakkering. Verftet forpliketet seg også til å holde et lager av fribrd fra samme stokk slik at man ved eventuelle skader senere skulle kunne bruke samme materiale ved reparasjon.
    Båten ble ”komposittbygget”. Ved komposittmetoden kunne man bygge lette og sterke båter. Bordleggningen ble klinket til galvaniserte spanter av jern, med to steambøyde eikespanter mellom jernspantene. I flere av dekksbjelkene og alle ”kne” ble det også brukt galvanisert jern. Stevn, kjøl og akterstevn av beste sort svensk eik. Dekket av 2” oregon pine, ble lagt på bjelker av ask
    Midtfisker, dollbord og skanserekke av Hondurasmahogny. Oregon pine dekket ble lagt i samme kurve som skroget og skåret inn i midtfisken i et fint mønster. Cockpit, hytte, skylight og luker ble også gjort i mahogny, selv i hyttetaket ble det brukt mahogny.
    Våren 1940 var man kommet så langt at strakk man ”Marinas” kjøl i den gamle bua til Moberg’s. Krigen i Europa kastet skygger også over Sverige, og da Tyskerne okkuperte Norge og Danmark i April, innførte Riksdagen rasjonering på en rekke varer. Byggingen av Marina stoppet opp i mangel av bly, stål og bronze. Slik ble stående hos Moberg’s i nesten 4 år. De alierte gikk i land i Europa, og de var tydlig at krigen var tapt for Hitler. I Sverige steg optimismen, handelen med Tyskland stoppet opp, og snart gikk livet videre.
    Til Moberg’s varv kom en tungt lastet lastet båt våren 1944, med den kom bud fra den tolmodige Edwards. Ca. 4 tonn bly, kjølbolter i rustfritt stål, roraksel og sist men ikke minst en motor.
    Motoren var en moderne 4 sylindret Penta BB 30 på 20 Hk. Med gear og utrustning veide den over 200 kg. I verftsbua satte man igang der man slapp og våren 1945 fikk ”Marina” vann under kjølen for første gang.
    Med sin velproposjonerte rigg, hun førte opp til 69 m2 på sin 16 m høye mast, tok hun Edwards med storm! Det var med tungt hjerte han solgte henne 73 år gammel i 1963, året etter døde Edwards.

    Anmerkning: Artikkelen er gjengitt slik jeg fikk den overlevert da jeg kjøpte båten. Jeg jobber for tiden med å forske på Marina sin historikk og det er nok historiske feil i denne artikkelen. Blant annet er bilde sakset fra "Svenske Segelyachter" tatt før 1943 fordi boken ble utgitt Sverige i 1943.

    Tidligere eiere

    Tidligere eiere:

    1939-1962: Direktør Hjalmar Edwards, F. styr--leder i GKSS, F.ordf. i SS Æolus, Sverige

    1962-1967: Curt R. Nicolin, Dr. Econ H.C., Techn Dr H.C., Dr of Laws H.C. (1967 er noe usikkert), Sverige

    1967-1971: Thomas Järnmark, Stockholm, Sverige

    1971-1977: Hans Öhrmalm, Stockholm, Sverige

    1977-1987: Fredrik Thafvelin, Dr. Lars-Erik Hedström, Stig Sonden, Lund, Sverige

    1987-1989: Halvard Jenssen, Lund, Sverige

    1989-1993: Hans Georg Andersen, Brevik, Norge

    1993-2000: Arne Røseth, Fredric Kontny, Asker, Norge

    2000- : Jan Chr. Haugerud, Bærum, Norge

    Johan Öhrmalm

    - 08.08.2002
    Mail fra Johan Öhrmalm sønnen til Hans med historier om hans opplevelser med Marina som liten gutt.


    Jan!
    Jag föddes i juni månad 1971. Efter 8 dagar tog min pappa ombord mig på "Virri", en finskbyggd SK 30. Denna båt visade sig vara för liten för vår familj så min pappa beslöt sig för att köpa en större. Så sommaren 1972 seglade jag och mina föräldrar, Hans och Eva Öhrmalm, för första gången på den fantastiska Iversen-ritade "Marina".
    Det är med stor glädje som jag nu återfinner "Marina"! Det värmer mitt hjärta att se att hon har blivit väl omhändertagen och nu ägs av, vad framgår av Klassisk Treseilerklubbs hemsida, en entusiast.
    I mitt arbetsrum hemma i Uppsala sitter jag fortfarande och tittar på det utslitna fotografiet på "Marina" som då hade "KR / S 20" i seglet. Jag minns hur min pappa alltid beskrev "Marina" med orden "14 meter, 8 ton". Djupgåendet var lika lång som han själv, 1.81 m, påstod han (ser nu att "Marina" sticker 1.85 m). Han kunde stå raklång under luckan till ruffen, men inte inne i själva ruffen.
    Jag har en hel del fotografier, loggböcker och andra minnen från "Marina", så är det av intresse kan jag leta i garderoberna och sända över en del. Jag minns inte när min pappa tappade mig överbord när jag var ett år (1972), men väl när vi frös fast i isen på Möja i Stockholms skärgård under en påsk i mitten av 70-talet. Vi fick hacka oss loss med ankaret för att komma ut ur viken. Jag minns också alla långa dagar på varvet. Pappa slipade och mamma gick runt med oss pojkar (det fanns som tur var en korvkiosk och så blev vi mutade med godis). "Marina" har även varit på framsidan på tidningen Båtnytt. Vi har kvar originalet på den bilden.
    I april 1975 föddes min bror, Lars, och i Sverige gjorde man reklam för att pappor kunde vara lediga från jobbet för att ta hand om sina barn. I juni det året tog min pappa mig och min bror och seglade "Marina" hela sommaren. Pappa stod vid rodret med min lillebror i en sele på bröstet och jag, som fyraåring, var gast och "hopp-i-land-kalle". Det skrevs ett reportage om det i en damtidning. Det blev en läsarstorm utan like. De flesta tanter tyckte att det var oansvarligt att en pappa seglar ensam med sina barn. Vissa tanter tyckte tvärtom. Jag säger som min bror: "Det är uppfostrande att segla"!
    På grund av att min pappa började läsa till läkare 1977 såldes "Marina" och vi köpte en IF-båt istället. Min bror, Lars Öhrmalm, och jag är båda lika övertygade om att vi en dag kommer att köpa tillbaka "Marina" (om Du tänker sälja henne, så har Du minst en köpare). "Marina" är och kommer alltid vara idealbåten för mig!
    Ledsen att störa Dig med ett överdrivet långt brev, men värmde så när jag såg "Mads ombord i Marina sommeren 2000" på KTK:s hemsida. Jag lyckades äntligen hitta henne!
    Hälsa "Marina" och klappa henne från mig!
    Med vänliga hälsningar
    Johan Öhrmalm
    Uppsala, Sverige


    - 04.10.2003
    Mottatt flere bilder fra Johan av Marina på 70-tallet, bekrefter overtakelse av båten 14 september 1971.






















    Marina i Svenske Segelyachter


    Marina i den fantastiske boken Svenske Segeyachter som kom ut i 1943




    Informasjonen under ligger fast på denne forsiden. Vil du se eldre innlegg kan du klikke på linken
    Eldre innlegg på linjen over eller velge fra menyen Let i Arkivet ute til høyre der du finner alle innlegg i kronlogisk rekkefølge. Alternativt kan du velge å se alle innlegg merket med en spesiell Etikett, også dette fra menyen ute til høyre som heter Vis alle merket